wtorek, 4 grudnia 2012

Tortilla española Cristiny



Tortilla hiszpańska, jedzona z uwielbieniem przeze mnie w każdym możliwym tapas w Barcelonie. Prosta, tania, pyszna. Może być samodzielnym daniem (na ciepło podaję chorizo* i sałatą). Równie smaczna na zimno (np. jedzona z majonezem), lub jako dodatek do kanapek (pół bułki, majonez, tortilla, szynka, pomidory, pół bułki….pycha).

Poniżej  przepis na „czystą” tortille, można zrobić wariację na jej temat dodając: paprykę, chorizo, szynkę ,itp. Dla mnie jednak,  istnieje tylko w wersji podstawowej.

Muszę zaznaczyć, że poszukiwałam przepisu na to danie, internet, blogi, książki,…próbowałam zrobić, ale to nie było to samo: nie ten smak, nie ten wygląd.
Skąd zdobyć przepis? Prosto ze źródła. Zaprosiłam Hiszpankę :) Cristina podzieliła się przepisem, sposobem wykonania. Oczywiście dzielnie pomagałam, oraz dokumentowałam cały proces.

Składniki:

Ziemniaki
Cebula
Jajka
Olej
Sól

Nie podaję ilości, gdyż ta zależy od wielkości patelni, na której będzie smażona.
Na dużą patelnię (o średnicy 30): ok. 7 ziemniaków, 1 cebula, 8 jaj.

Ziemniaki obieramy, kroimy w nierówne, cienkie kawałki.





Na patelnię wlewamy olej, prawie po brzeg, rozgrzewamy go, wrzucamy ziemniaki, Ziemniaki mają być pokryte olejem. Smażymy/gotujemy do miękkości.  Trzeba pilnować, aby olej nie był za gorący i ziemniaki nie zmieniły koloru na złotobrązowy.
Dodajemy pokrojoną cebulę. Doprawiamy solą.









Gdy ziemniaki będą miękkie, odcedzamy je z oleju (który  zlewamy do słoika celem wykorzystania przy następnym gotowaniu). Rozbijamy jajka jak na omlet, dodajemy ziemniaki i całość wylewamy na patelnię. Smażymy tak długo, aż brzegi będą odchodzić, a spód delikatnie zbrązowieje.








Patelnie nakrywamy talerzem, obracamy i wykładamy omlet do dalszego smażenia.










Wykładamy na talerz.





Smacznego!

* przepis na chorizo: kiełbasę kroimy w plasterki, smażymy do wytopienia tłuszczu, który odlewamy, dodajemy łyżkę octu winnego, czerwonego, łyżkę lub dwie miodu, chwilę dusimy. Gotowe :) 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz