niedziela, 20 października 2013

Pączki


Pączki* to pracochłonne zajęcie, ale czego nie robi się z miłości :) Usmażone na zamówienie  M.
Najlepsze robiła moja Teściowa, produkowała malutkie pączusie bez nadzienia. i to Jej dedykuję ten przepis... 

Składniki

1 kg mąki 
100g drożdży 
100 g cukru
1/2 l mleka
7 żółtek
1 jajo
100 g roztopionego masła 
1 łyżeczka pasty waniliowej lub laska wanilii
1 kliszek spirytusu/wódki
szczypta soli
sok i skórka otarta z jednej cytryny
2 l tłuszczu do smażenia 
cukier puder do posypania 
słoik dżemu lub marmolady - u mnie śliwkowa i porzeczkowa

Robimy rozczyn: drożdże rozcieramy z łyżką cukru, 200 g mąki i mlekiem. Zostawiamy w ciepłym miejscu do wyrośnięcia. Ucieramy jajko i żółtka z cukrem i wanilią. Łączymy: mąkę, masę jajeczną, rozczyn, sok i skórkę z cytryny, szczyptę soli i alkohol. Wyrabiamy ciasto, aż będzie gładkie, lśniące, "odchodzić" od ręki i ukażą się pęcherzyki powietrza. W czasie wyrabiania dodajemy masło. Tak przygotowaną masę odkładamy do wyrośnięcia w ciepłe miejsce na ok. 10-15 min. Ręce smarujemy tłuszczem - będzie nam łatwiej formować pączki. Nabieramy małe porcje ciasta, formujemy małe krążki, na środku nakładamy dżem. Zlepiamy dokładnie i formujemy kule. Zlepieniem kładziemy na posypany mąką blat do wyrośnięcia.  Zanim wykonamy ostatni pączek, pierwsze będą gotowe do smażenia. Rozgrzewamy olej. Wrzucamy kawałek ciasta aby sprawdzić, czy tłuszcz jest odpowiednio nagrzany, kiedy szybko wypłynie i się zarumieni można smażyć. Wyrośnięte pączki, omiatamy z nadmiaru maki i kładziemy na rozgrzany tłuszcz górna stroną na dół. Pączki powinny swobodnie pływać. Przykrywamy i smażymy. Gdy się zarumienią, obracamy i smażymy już bez przykrycia. Gotowe wykładamy na ręczniki papierowe, celem odsączenia. Gorące oprószamy cukrem pudrem.

Smacznego!








* przepis pochodzi z książki "Kuchnia Polska", PWG 1957

5 komentarzy:

  1. Wyglądaja pięknie! Mnie niestety nigdy pączki nie wychodza a podejść robiłam juz kilkanaście... cóż nie mam do nich ręki :D

    OdpowiedzUsuń
  2. równiez mam problem z pączusiami, ale teraz moż dzięki Twoim radom udadzą mi się równie piękne.

    OdpowiedzUsuń
  3. na jaki tłuszczu pieczesz, na oleju, czy moze leoiej użyć innego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja używałam oleju słonecznikowego...odsączałam pączki na ręcznikach papierowych

      Usuń