niedziela, 22 września 2013

Szarlotka zapiekana z kremem francuskim


Wolny weekend zawsze nastraja do dłuuugiego gotowania i eksperymentowania. Wówczas przepis może być i czasochłonny i wymagający. Tak jak ten dzisiejszy, który również pochodzi z ostatnio, ulubionej książki o wypiekach domowych z 1957r. Jej urok polega na tym, że nigdy nie wiem, jak będzie wyglądało ciasto na koniec :), bo  o zdjęciach możemy zapomnieć a rysunków jest jak na lekarstwo...Tak mnie teraz natchnęło, że może ktoś by się zgłosił, aby wydać tę książkę z moimi wypiekami i zdjęciami...szukam chętnego wydawcę :) ...dość marzeń, czas powrotu na ziemię i do dzieła :)

Składniki: 

Ciasto

300 g mąki (ja pomieszałam tortową z krupczatką)
100 g cukru pudru
150 g masła (pokrojone w kostkę, bardzo zimne)
2 żółtka

Z podanych składników, szybko zagniatamy ciasto. Formę (u mnie do tarty) wyklejamy ciastem i wkładamy do lodówki na ok. 15 min. Następnie podpiekamy na jasno złoty kolor. (u mnie 180 st, termoobieg, ok. 20 min). Odstawiamy do ostudzenia.
 
Nadzienie 

1 kg jabłek - poszatkowanych
150 g cukru (najlepiej brązowy)
50 g płatków migdałów
20 g rodzynków ( u mnie żurawina :)
skórka otarta z cytryny
1 łyżeczka cynamonu lub łyżeczka pasty waniliowej lub paczka cukru waniliowego 

Poszatkowane jabłka łączymy z migdałami, żurawiną bądź rodzynkami, cynamonem i skórką cytrynową. Całość, wraz z cukrem, dodajemy do rondelka. Dusimy, aż jabłka zmiękną. (zapach jest obłędny...nie mówiąc o smaku...tak sobie pomyślałam, że takie jabłka mogą być również nadzieniem naleśników :). Odstawiamy do ostudzenia.

Krem francuski

1 1/2 szklanki mleka
100 g cukru (białego)
50 g mąki
100g masła
3 żółtka*

Wszystkie składniki wkładamy do rondelka, mieszając, zagotowujemy na małym ogniu.  Następnie odstawiamy z ognia i mieszamy do ostudzenia.

Na podpieczony spód wykładamy jabłka i krem francuski. Ciasto wstawiamy do nagrzanego piekarnika do zarumienienia. (u mnie ok. 20 min w 200 st. z grzałką góra dół). Podajemy na gorąco, oczywiście z lodami waniliowymi ")

Smacznego!






* z białek pieczemy tort :), przepis jest tutaj

Jabłko z cynamonem

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz